مقالات کانون ان ال پی

ان ال پی و صنعت سینما
فهرست عناوین

ان ال پی و صنعت سینما

17 اردیبهشت 1399
217 بازدید


سال 1396 در دانشکده صدا و سیمای قم مقاله ای در قالب پایان نامه ارشد منتشر گردیده که به تاثیر ان ال پی در سینما و به خصوص سینمای هالیوود پرداخته است. این پژوهش توسط سه تن از دانشجویان کارشناسی ارشد به نام های مسعود رفیع، عیسی زارعی و علیرضا پویا به نگارش درآمده است. آنها در مقاله شان ادعا کرده اند که سینماگران غربی با بهره گیری از ان ال پی به عنوان یک مدل ارتباطی سعی در تاثیرگذاری بر ذهن مخاطبان و جهت دهی به افکار آنها را دارند و این دانشی است که سینماگران ایرانی از آن ناآگاهند.
در این مقاله عنوان شده است که تصاویر متحرک که یکی از شاخص ترین مصادیق آن سینما است، موثرترین ابزار ارتباطی در دنیای امروز است. به گفته نیل پستمن، جامعه شناس آمریکایی، دنیای کنونی، دنیای تصویر است. تلویزیون به مثابه یک رسانه شنیداری و دیداری دنیای امروز ما را تسخیر کرده است. این جامعه شناس انتقال داده ها و معلومات را به سه دوره تقسیم می کند. در دوره اول انتقال اطلاعات از طریق زبان صورت می گرفته، در دوره دوم زبان شفایی جای خود را به کتابت و نوشتن می دهد و در دوره سوم که ما در آن حضور داریم این امر از طریق تصویر صورت می گیرد و تصاویر تلویزیونی و سینمایی جهان ما را دربرگرفته است. از دیدگاه پستمن یک ثانیه تصویر به اندازه هزار حرف تاثیرگذار است. به عبارتی دیگر از دیدِ او یک ثانیه تصویر معادل با چهار برگه A4 است. یکی دیگر از متخصصان ارتباطات (مک کوایل) اذعان می کند که اگر ما حواس پنجگانه خود را دریچه ای برای ورود اطلاعات و داده ها در نظر بگیریم، سه چهارم اطلاعاتی که روزانه به ما ورود می کند از طریق حس بینایی است و همین امر اهمیت تصاویر را بیان می کند.
تغییرات موثر و همیشگی از مهم ترین اهدافی است که هر فیلم سازی در دنیای سینما در تلاش برای دستیابی به آن است.  برای دستیابی به این هدف فیلم ساز باید به مغز و ذهن انسان و همچنین کارکرد آن اشراف داشته باشد. دکتر آندریاس استیوکه، ان ال پی را اینگونه تعریف می کند: «یک الگو یا مدل قدرتمند و برانگیزاننده از تجارب ارتباطی انسان است. با استفاده از اصول ان ال پی انسان فرصت می یابد به شیوه ای مناسب، سریعا و به آسانی تغییراتی بادوام و عمیق ایجاد کند». در این پژوهش عنوان شده که سینماگران غربی از تکنیک آنکورسازی که یکی از تکنیک های ان ال پی برای جهت گیری ذهن است، استفاده می کنند تا از طریق آن فیلم هایی تاثیرگذار و قابلیت جهت گیری تولید و روانه بازار کنند.
آنکور یا برانگیزاننده ها
به هر محرکی که باعث ایجاد تغییر یا تغییراتی در حالت شما شود، آنکور گفته می شود. این محرک می تواند هر یک از حواس شنوایی، بینایی، بویایی، چشایی و یا لامسه را دربر بگیرد. حالات شما تحت تاثیر تجارب حسی، روندهای فکری و یا وضعیت فیزیولوژیک شما شکل می گیرد. به همین دلیل اگر آنکوری به گونه ای فعال یا برانگیخته شود که بتواند روی هر یک از این موضوعات تاثیر گذارد، حالات شما نیز در امتداد آن تغییر می کند. درموت و جاگو عنوان می کنند که آنکورها می توانند به دو حالت خارجی و ذهنی پدیدار شوند. برای فهم بهتر این دو حالت مثالی برای شما می آوریم. فکر کنید در حال رانندگی هستید که آهنگی از رادیو پخش می گردد که یادآور خاطره ایست که شما در گذشته داشته اید و این آهنگ شما را به آن خاطره وصل می سازد زیرا در آن خاطره حضور داشته و برای شما حکم یک محرک خارجی را دارد. آنکور همچنین می تواند به صورت ذهنی پدیدار شود، مانند زمانی که شما یک تصویر را در ذهن خود مجسم می کنید و آن تصویر حالت خاصی را در شما ایجاد می کند که شاید برای دیگران اینگونه عمل نکند.
در صنعت سینما و فیلم سازی با تلفیق موسیقی با تصاویر آنکور به خصوصی در ذهن مخاطب ایجاد می کنند که این آنکور شکل گرفته شده در ذهن مخاطب به واسطه فیلم، در موقعیت های مختلف فعال می شود و ذهن مخاطب را به سمت آنکور مورد نظر سوق می دهد.
ویژگی های آنکور
در این پژوهش ویژگی های آنکور به شرح زیر آمده است:
متفاوت بودن (با صدا، حرکات و تصاویری که در زندگی روزمره با آنها رو به رو می شویم تفاوت داشته باشد).
خاص باشد.
شدت داشته باشد.
در زمان متفاوت به کار برده شود.
نیرومند باشد.
چگونگی فعال کردن آنکورها (تداعی معنی):
آنکورهای موجود در ذهن از طریق تداعی معنی فعال می شوند. تداعی به معنی فراخوانی، همخوانی و همبستگی است. همان زنده ساختن و حاضر کردن رویدادها و آموخته های گذشته در ذهن که در وهله اول با حواس ارتباط دارد. تداعی یا آزادانه است و یا القائی. در نوع اول انسان بدون نیاز به محرک، تداعی های خود را گسترش می دهد اما در نوع دوم کلمات در اختیار آزمودنی قرار می گیرد و او بلافاصله اولین تداعی ای که به ذهنش می رسد را مطرح می کند.
نتیجه پژوهش در رابطه با فیلم های سینمایی
در این قسمت ما بخشی از نتیجه پژوهش را برای خوانندگان این مقاله بیان می کنیم که در رابطه با بحث اسلام ستیزی یا همان اسلام هراسی است. به عنوان مثال در فیلم بدون دخترم هرگز از آنکور منفی صدای عرر خر به هنگام پخش اذان استفاده کرده اند که حس منفی ای در مخاطب ایجادا می کند و یا در فیلم مجموعه دروغ ها به هنگام پخش اذان از آنکور منفی زباله دانی که جسد یک مسلمان سنی که به دستور یک روحانی شیعه کشته شده و چند سگ در کنار جنازه آن جمع شده اند، استفاده کرده اند. از این قبیل مثال ها در این پژوهش زیاد عنوان شده است که ما تنها به ذکر دو مورد آن کفایت کردیم. در دنیای کنونی افراد و کشورهایی در زمینه مهندسی ذهن موفق تر عمل می کنند که با ساختار و کارکردهای ذهن انسان به خوبی آشنا باشند و دستیابی به این آشنایی و آگاهی از طریق متدهایی مانند ان ال پی امکان پذیر است.

 

مقالات مرتبط

عشق و رابطه و ان ال پی ان ال پی چیست؟ پالو آلتو و ان.ال.پی ( توسط سهیلا سروش نیا) كاربرد علم ان . ال . پي . و اناگرام و علوم نوين در زندگی (توسط امیرحسین غروی یکتا) تاریخچه ان ال پی
درباره این مقاله نظر بدهید.
18.208.202.194
ارسال نظر
نظر در مورد این مقاله